Sjekklister/logg RO1-operasjoner Nødprosedyrer - sjekkliste A 1: Ved all bruk av drone må piloten påse at “Return to Home”-systemet er aktivert og oppdatert med rette koordinater. Påse at dronen står i flightmodus "Position"(P) og at systemet bekrefter at “Home-point” er oppdatert før eller eventuelt ved tak-off av drone. Piloten skal også sjekke at “Home-point” stemmer på fjernkontrollens kart etter take-off. Dette sikrer at dronen har riktig “Home-point” å vende tilbake til ved eventuelt tap av forbindelse. Flightmodus brukt:PositionPosition/SportPosition/Atti Homepoint sjekket med kart: JANEI 2: Påse at dronens “Return-to-Home Altitude” har gode marginer i henhold til omgivelsene som flyvningen vil foregå i. Ved igangsatt automatisk retur, vil dronen gå opp i satt “Return-to-Home Altitude” for å få fri luftlinje til “Home-point”. Om dronens “Return-to-Home Altitude” er for lav etter rådene forhold, kan dronen bli hindret i å oppnå fri luftlinje til “Home-point”. Da må automatisk retur avbrytes og dronen manuelt styres ved bruk av FPV tilbake til VLOS. RO1-operatører skal alltid operere med synslinje(VLOS) til dronen. Vi anbefaler at “Return-to-Home Altitude” settes fra 30 til 60 meter over bakke. Return-to-Home Altitude:20m30m40m50m60m80-120m 3: Dronen skal alltid operere innenfor synslinje(VLOS) og piloten skal uten hjelpemidler for ekstra synslenge ha kontroll på høyde og retning for fartøyet. Om det skulle skje at du mister dronen av syne, må du bruke video-overføringen(FPV) på fjernkontrollen til å manøvrere dronen inn i synsfeltet igjen. Sett en “Maximum Flight Distance” i drone-innstillingene som er godt innenfor din synslenge til dronen(90 til 120 meter) eller aller helst, sett en rekkevidde for dronen som er tilstrekkelig for operasjonen som er tenkt gjennomført. Maximum Flight Distance:70m80m90m100m110m120m130m140m150mover 150m 4: "Fail Safe". Ved tap av elektronisk forbindelse til fjernkontroll: "RC Signal Lost", skal dronen gjøre ett av følgende: "Return-to-Home", "Landing" eller "Hover". Så frem at fartøyet har godt og uforstyrret GPS-signal, skal "RC Signal Lost" stå på: "Return-to-Home". På lokasjoner der GPS-signalet er dårlig eller svært forstyrret(båter, plattformer, broer osv.), så kan/bør "RC Signal Lost" endres til "Hover". "Landing" må på ingen måte benyttes. Om pilot mister kontroll over drone under klarert flyvning i kontrollert luftrom eller innenfor 5 km sikkerhetsavstand til lufthavn, må lokal flygekontroll- eller flyinformasjonstjeneste informeres informeres omgående om dronen ikke kan kontrolleres eller lokaliseres. RC Signal Lost - Fail Safe:Return-to-HomeLandingHover Skade og forsikring Handlingsplan ved skade forårsaket på person eller eiendom Personskade: Ved RPAS-operasjoner så må flyning over personer eller kjøretøy ikke forekomme. Om feilnavigering eller havari av drone skulle forårsake personskade, så har Appus Åge Engjom ansvarsforsikring i forhold til slike ulykker. Gyldige forsikringsdokumenter og operasjonsmanual skal alltid være medbrakt på operasjonslokasjonen. Ved alvorlige personskader skal selvsagt helsevesen og politi varsles. Skade på eiendom: Ved RPAS-operasjoner skal pilot unngå å fly over kjøretøy, fartøy, bygninger eller installasjoner som kan få skade ved feilnavigering eller havari av drone. Om skade på eiendom skulle oppstå ved RPAS-operasjon, er Appus Åge Engjom ansvarsforsikring i forhold til slike hendelser. Gyldige forsikringsdokumenter og operasjonsmanualskal alltid være medbrakt på operasjonslokasjon og politi skal varsles om kontakt med eier ikke straks oppnås. Tap, havari eller større skade på drone Appus Åge Engjom sine droner er forsikret igjennom “DJI Care Refresh”-avtale i forhold til tap, havari eller skade på drone som kan være forårsaket av teknisk svikt eller feil i programvare(firmware). For å kunne dokumentere teknisk svikt eller feil, må DJI Go-appens flight-data synkroniseres til DJIs skybaserte loggføringstjeneste. Operasjonsmanual:JANEI Forsikringsdokumenter:JANEI Forberedelse før flygning - sjekkliste B Verifiser hvorvidt operasjonen krever og har innhentet følgende forhåndstillatelser: Grunneiers tillatelse til å benytte avgangs- og landingssted. Lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag gjelder også for luftfartøy uten fører om bord. Relevant tillatelse til avgang og landing må derfor foreligge. Politiet – avhengig av lokal praksis og operasjon Kommunen - avhengig av lokal praksis og operasjon Lufttrafikktjenesten - pilot og fartøysjef plikter å gjøre seg kjent med gjeldende luftromsorganisering. Pilot og fartøysjef plikter videre å gjøre seg kjent med aktuell luftromsklassifisering og ansvarlig lufttrafikktjenesteenhet for det området hvor en operasjon planlegges utført. Ved operasjoner nær militære restriksjonsområder/områder med militært fotoforbud skal Nasjonal Sikkerhetsmyndighet kontaktes. Operasjonstype(operasjonsmanual):Produksjon av undervisningsmateriellFotografering/filming av hus/eiendomFilming av havgående fartøy Innhentelse av forhåndstillatelser Vurder om oppdraget trenger et eller fler av følgende forhåndstillatelser. A Klarering med lokal flygekontroll- eller flyinformasjonstjeneste om flyging innenfor 5 kilometeres sikkerhetssone til lufthavn. Klarering påkrevetJANEI Klarering innhentetJANEI Ring Rørvik lufthavn - Avinor tlf.: 67 03 32 32 før Take-off og etter landing. Notat(snakket med): B Klarering med politi og/eller kommuneledelse. Flygning skjer i nærheten av eller i tettsted, by eller sentrumsområde. Standard sikkerhetsavstander må overholdes. Klarering påkrevetJANEI Klarering innhentetJANEI Notat: C Klarering med grunneier(e) om avgangs- og landingssted. Klarering påkrevetJANEI Klarering innhentetJANEI Notat: Oppdraget skal kunne utføres iht. VLOS og myndighetspålagte operative begrensninger Flygingen skal gjennomføres slik at luftfartøyet hele tiden kan observeres med det blotte øye uten hjelpemidler som kikkert, kamera, etc. Synskorrigering i form av briller eller linser kan benyttes. Luftfartøyet skal til enhver tid kunne kontrolleres manuelt av fartøysjefen slik at sammenstøt med andre luftfartøy, personer, fartøyer, kjøretøyer og konstruksjoner på bakken ikke forekommer. Operatør må i hvert enkelt tilfelle vurdere om bruk av solbriller eller skyggelue er nødvendig for å opprettholde kontroll over luftfartøy Vær og lysforhold vil være faktorer som begrenser synbarhetsavstanden, og vil bli tatt hensyn til under hver enkelt operasjon Vurder operasjonsområdets beskaffenhet Flyging over personer skal ikke forekomme Maksimal flyhøyde er 120 meter over bakken eller vannet Det skal ikke opereres nærmere enn 50 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under pilotens og fartøysjefens kontroll Det skal ikke opereres nærmere enn 150 meter fra folkeansamlinger på mer enn 100 personer Lufttrafikk/luftsport skal ikke foregå i operasjonsområdet Det er ikke tillatt å fly luftfartøy som ikke har fører om bord over eller i nærheten av militære områder, ambassader eller fengsler For å hindre at 3. person uforvarende eller på andre måter kan komme inn i operasjonsområdet, skal avsperring av nødvendig område vurderes Dersom det er sannsynlig at det vil være publikum i nærheten av operasjonsområdet, skal merkevest eller tilsvarende form for uniformering benyttes av operatør og eventuelle hjelpere Nødlandingsområder Forhåndsplanlagte og rekognoserte nødlandingsplasser fastsettes. Så mange aktuelle nødlandingsplasser som mulig skal identifiseres og prioriteres ved en flyging. Dersom mulig, kan de enten programmeres inn i systemet, evt. lagres mentalt av piloten slik at man allerede har gjort en grov vurdering og prioritering av egnethet før en hendelse oppstå Plan og plass for nødlanding ved oppdrag: Alt. 1: Alt. 2: Alt. 3: Sjekk hvorvidt NOTAM, eller annen aktivitet i operasjonsområdet kan påvirke eller forhindre operasjonen. Ekstraordinær hendelse Flyging over eller i nærheten av et sted nødetatene eller Forsvaret har etablert et innsatsområde i forbindelse med ulykke eller annen ekstraordinær hendelse, er kun tillatt med tillatelse fra innsatsleder. Operasjoner i nærheten av flyplasser Det er viktig med godt samarbeid med andre brukere av luftrommet for å unngå konflikter og eventuelt farlige situasjoner. Det er ikke tillatt å fly luftfartøy som ikke har fører om bord nærmere enn 5 km fra en lufthavn, hvis ikke flygingen er avklart med lokal flygekontrolltjeneste eller flygeinformasjonstjeneste. Restriksjonsområder Ingen flyging skal forekomme i de publiserte restriksjonsområdene med mindre operasjonene utføres i samsvar med vilkår for det enkelte restriksjonsområde, publisert i den norske integrerte aeronautiske informasjonspakken (IAIP) som blir publisert av Avinor. Avstander mellom fartøy og pilot Maksimal avstand fra fartøy til pilot skal aldri være større enn at full kontroll over fartøyet kan opprettholdes. Før avgang - sjekkliste C Sikkerhetsinformasjon Operatøren skal gi nødvendig instruksjon til berørt personell som vil være i fare for å kunne havne i fartøyets nedslagsfelt ved kontrolltap, men som pga. oppdragets art må være innenfor sikkerhetsområdet. Berørte parter ved operasjon: Egne assistenterOppdragsgiverBedriftens personellSkuespillereAndre Omfang av instruksjon til personell: Planlagt utførelse av oppdragetPersonellets planlagte oppgaverVanlige feil og indikatorer på mulige feilHandlingsmønster ved feilPlanlagte nødlandingsområder Dersom operatøren ikke har full kontroll over operasjonsområdet, kan det være nødvendig å sperre av hele eller deler av området for at sikkerhetsavstandene skal kunne overholdes og for å hindre at publikum kan bli satt i fare. Notat: Operatøren skal verifisere at kjente faremomenter er identifisert, vurdert og tatt høyde for. Dette kan være, men ikke begrenset til et eller flere av disse faktorene. Risikovurdering (0 = ingen 5 = ekstremt) Vind 012345 Nedbør 012345 Turbulens omkring bygninger og objekter 012345 Radio- og mobilmaster 012345 Elektromagnetisk forstyrrelser 012345 Fugleflokker 012345 Kraftlinjer og master 012345 Om risikovurdering tilsier at faremomentene er for høye eller for mange(komplekst), Må droneoperasjoner utsettes til forholdene forbredres eller utbedres. Notat: Før take-off: JA. Jeg har innhentet forhåndstillatelse fra lufttrafikktjenesten eller andre dersom relevant. JA. Jeg har memorert relevante nødprosedyrer og sett prioritert rekkefølge for nødlandingsstedene. JA. Jeg har tatt et siste overblikk over operasjonsområdet og oppdater deg om endringer i situasjonsbildet. JA. Jeg har sjekket dronen for skader på skrog, armer, kamera-gimbal og rotorblader. JA. Jeg har slått på fjernkontrollen og sjekket at batteriprosent på denne er god. JA. Jeg har slått på dronen og sjekket at batteriprosent på denne også er god. JA. Jeg har koblet sammen fjernkontroll og drone og sjekk at forbindelse er god. Meldinger om oppdateringer og kalibrering er også tatt med. JA. Jeg har satt "Home point"(Return to Home) og fått stemmedeklarasjon: “The home point has been updated!”. Jeg har også sjekket at dette stemmer på RC-kartet. JA. Jeg har sjekket at dronen står i egnet/ønsket flightmode(Sport, Position*, Atti). JA. Jeg har sjekket at dronen har registrert x-antall satelitter og at GPS-signalet er godt. Under flyging - sjekkliste D A: Der forholdene er nye eller under endring, foreta kortere testflyvninger med påfølgende landing. Send ikke dronen langt fra deg før du vet at du kan kontrollere den uten signalproblemer på kortere hold. B: Følg med på endringer i vindstyrke, vindrettning og andre værforhold. Bring dronen nærmere og eventuelt ned på nærmeste nødlandingspunkt om dronen virker å være/kan bli utsatt for større påkjenning. C: Unngå å snakke med personer som ikke har med selve operasjonen av dronen å gjøre, men ha gjerne med deg en medhjelper som kan holde dronen og operasjonsomgivelsene under oppsyn sammen med deg. D: Hvis ikke annet er avtalt, ha kommunikasjonsmidler(telefon) lett tilgjengelig om luftrafikktjenesten trenger å kommunisere med deg under oppdraget. E: Følg nøye med på utstyrets batteristatus. Når batteriprosent på drone kryper ned til og under 30%, skal dronen landes. Foreta landing trygt som mulig. Produsent av våre droner har ikke publisert hvilke begrensninger som disse har når det f.eks gjelder vindstyrke. Vi må derfor gjøre våre beste vurderinger når vi opererer med disse. Etter flyging - sjekkliste E a) Før flightlogg b) Informer lufttrafikktjenesten dersom det er relevant(flyklarering opprettet) c) Slukk og demonter utstyret etter følgende rekkefølge: drone, fjernkontroller og koble fra eventuelt telefon eller nettbrett d) Pakk utstyret slik at det er forsvarlig sikret mot skade under transport Flightlogg: Navn på pilot: Åge EngjomNjål Torgnes KristensenAndre Operasjonsdato: Starttidspunkt flight: [time start_operasjon time-format:HH:mm placeholder "Velg klokkeslett"] Sluttidspunkt flight: [time slutt_operasjon time-format:HH:mm placeholder "Velg klokkeslett"] Sted/lokasjon: Antall droner brukt: 12345 Reg.nr. drone: Ingen valgtUASN-32005 AAUASN-32005 ABAnnen Flytid drone: Teknisk status etter flight:God/upåvirketFeilmeldinger/errorBatterisviktManglende GPS-signalOveropphetetStøyer/høyfrekvent lydRotor skadeVåt/kondens/vannskadeHavariTapt droneUstabil/vingleteSkadet/redusert RCOveropphetet RC Reg.nr. drone: Ingen valgtUASN-32005 AAUASN-32005 ABAnnen Flytid drone: Teknisk status etter flight:God/upåvirketFeilmeldinger/errorBatterisviktManglende GPS-signalOveropphetetStøyer/høyfrekvent lydRotor skadeVåt/kondens/vannskadeHavariTapt droneUstabil/vingleteSkadet/redusert RCOveropphetet RC Batterier benyttet: BAT 1BAT 2BAT 3BAT 4BAT 5BAT 6BAT 7BAT 8 Batteribemerkninger: Generelle forhold:Gode/stabileUstabile/i endringOversiktlige/ryddigeUoversiktelige/kaotiske Fritekst/notat: Vedlikehold/reparasjoner/annet:Intet gjortRotorskifteOppdateringBatteribytteRC-bytte Operasjonsnotat: Operasjonsvedlegg: Sjekklister og logg er fylt ut etter beste evne Δ